Hej.
Jag har just planterat ett päron och ett körsbärsträd.
Jag funderade en hel del över hur djupt man skulle sätta. Enl. vissa böcker skall gropen vara minst 1,2 meter bred och ca. 3 dm djup.
Men mot detta måste man ställa två andra kriterier. Ympstället måste ligga över jord. Annars är det risk att det ruttnar (påstås det).
Också är det så att allt man planterar i en grävd grop sjunker efter ett tag, så man för lägga till något för detta när man planterar.
Sedan är det frost risken. Jag vill ha mina träd så djupt som det bara går...p.g.a. klimatet här i Finland. Visserligen södra Finland, men ändå har vi ibland dagar med -30 i jan/febr.
Kanske lösningen är att ha en öppen grop ca. 1/2 m ner till ympstället. Då står ju rötterna djupt. Och så täcka gropen med 1 m löv på hösten + kanske dubbel fiberduk som dom använder här på plantskolorna på vintern. Å andra sidan en grop blir väl för fuktigt regniga somrar.
Hur skulle ni gjort?
Mvh /Bengt Kyrkslätt
--------------------
Mvh /Bengt, bor i Kyrkslätt Finland zon1 (=2-3 i Sverige) Tips! Spara dina äppelkärnor i blomkrukor... för senare utplantering på hösten! :-) ...det gör jag och hoppas på ny god äppelsort om ca. 5-10 år
|