Man har rätt till 240 dagar var om man är två om ett barn, 60 av dem är den enes och 60 är den andres, övriga dagar kan man skänka över till den andre partnern
om man är ensam vårdnad av barnet har man 480 dagar, jag antar att man blir av med vårdnaden om sitt barn om man tex sitter i fängelse, men man har ju 8 år på sig att ta ut sina dagar.
min åsikt i frågan är väl att jag tycker det är synd att det på något sätt anses som ofint att vilja vara hemma med barn, oavsätt om du är kvinna eller man, det känns som man BÖR vilja jobba istället. och så tycker jag synd om de som inte insett värdet i att få möjlighet att vara hemma med sina barn, även här man som kvinna, och så tycker jag att det är synd att jag faktiskt då och då pratar med män (unga män) som inte vet/tycker att de har lika stor rätt till dagarna som kvinnan. och så tycker jag att det är synd att jag faktiskt då och då pratar med kvinnor(unga kvinnor) som inte tycker att mannen har lika stor rätt till dagarna som kvinnan.
men i slutändan så tycker jag det viktigaste är att om en inte har lust att vara hemma, men den andre vill, då tycker jag för allas bästa att den som vill ska vara hemma, BARNET har rätt till en motiverad vårdnadsgivare!
|