Är född i början av 50 -talet. Mamma jobbade till och från , vi hade barnflicka innan jag började skolan . Sedan var det en granntant som röck in och såg till att jag och min 5 år äldre bror kom upp , fick frukost och kom iväg till skolan. På eftermiddagarna fick vi sköta oss själva tills mamma eller pappa kom hem.
Där jag växte upp fanns det barnträdgårdar , en sorts dagis , där t ex ensamstående kunde få ha sina barn när de jobbade. Mina lekkompisars mammor jobbade ungefär som min mamma , till och från i början och sedan heltid när barnen börjat skolan.
När vi fick barn , -79 resp -81 , så delade jag och pappan på föräldraledigheten. Min man blev mobbad av sin chef för det ( blev bl a fråntagen alla sina arbetsuppgifter utan att få nya , satt och rullade tummarna i c:a 6 månader efter barnledigheten ) och fick höra att " på min tid höll vi inte på med sådana larvigheter ".
Killarna var hos dagmamma när föräldraledigheten var slut , vi var hemma tills de var drygt 1 år , och jag jobbade halvtid . När den äldste var 5 år började jag jobba 75 % och var ledig varje onsdag som var bara vår dag , ingen städdag eller så. Jobbade 75 % tills den yngste började skolan. Då började de på fritids.
Efter ett par år flyttade mina föräldrar till samma ort som oss och då gick killarna dit efter skolan , vi bodde 50 meter ifrån varandra.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|