Hej Jan, Också jag har undantag i päronvärlden - tre stamträd satta för tre år sedan som blommar nu i år igen. Brukar ge några frukter, fler än vad som är normalt för åldern. Jag väntar ändå fiortfarande på det som är normalt, dvs att de efter ett par år ska upphöra att blomma för att lägga all energi på tillväxt, men det gör de inte hittills.
Och ja, de första årets och årens frukter kan vara annorlunda än de blir sedan. Har sett och tagit del av andras erfarenheter av detta på äpple, gissar att det kan vara samma med päron. På äpple och unga träd som ger en eller några få frukter kan de bli groteskt stora. Och inte helt lika sorten...
Men att motsatsen sker, dvs 7 år gamla päronträd som jag antar är högympade med fler sorter på stammen, får små, smaklösa frukter kan ha fler orsaker än att de har hormoniella obalanser. Pollineringen får man anta är tillräcklig om det är fler sorter på samma träd (om bin/humlor/flugor m fl inte vispar omkring i blommorna ordentligt så kan ju frukterna bli små). Vattentillgång? Jordmån? Små träd, torka och näringsfattig jord kan också ge små sockerlösa frukter.
Ja just det ja, du har ju din näringslösning satt i små hål. Kanske dags att experimentera med olika godslingsmetoder då du har så många träd, och att prova att bara vattna ett eller flera av träden?
Jag skulle själv prova att vattna. Bevattning har gjort sådana mirakel att jag närapå upphört med kogödsling själv numera. Luckring av jorden och bevattning har givit bäst resultat för mig i olika trädmiljöer.
--------------------
|