CITAT (Peztis @ 26-05-2010, 16:32)

Men en liten fråga som någon kanske kan svara på: en del knölar låg helt själva och verkade inte haft några ögon. De såg dock fina ut så jag la dem i plantjortd och de har fått små rötter. Kan dock inte se att det kommer några skott (ännu, i alla fall). Vad kommer att hända med dessa knölar, kommer de bara ligga där och gotta sig, kommer de ruttna eller kommer det att komma skott i år eller nästa?
om inget annat kommer den nya ''knöl'' tillväxten från denna knöl få nya skott. den gamla knölen har ett bra näringslager till den nya underjordiska tillväxten som senare ger skott. det är inte alltid dom skapar så många skott. däremot som sagt händer mycket under jordytan.
CITAT (Irene_L @ 26-05-2010, 11:47)

Det verkar vara liv i de flesta! Så nu kommer jag ha massor av dahlior!! Jag har ju även sått en massa! Dom här ska jag nog sätta i en pallkrage!
Ja ibland går saker som man inte tror ska funka! Visst är det härligt!
roligt att du lyckades övervintra dom
även jag övervintrar mina i sval rumstemperatur (ca +15c +20c). kyla får dom ju ute på hösten det räcker för prunkande växter.
CITAT (Irene_L @ 26-05-2010, 11:47)

Det verkar vara liv i de flesta! Så nu kommer jag ha massor av dahlior!! Jag har ju även sått en massa! Dom här ska jag nog sätta i en pallkrage!
Ja ibland går saker som man inte tror ska funka! Visst är det härligt!
roligt att du lyckades övervintra dom
även jag övervintrar mina i sval rumstemperatur (ca +15c +20c). kyla får dom ju ute på hösten det räcker för prunkande växter.