Hej!
Jag har alltid hört det där om att man ska byta jord i växthuset varje år. Och att man inte ska odla tomat och gurka tillsammans.
Jag undrar om det inte är gammaldags råd som inte står sig idag, typ "man ska inte bada sen man ätit för då kan man få kramp". Eller så är jag undantaget som bekräftar regeln, funkat har det i alla fall gjort. Däremot får jag alltid ohyra på växter som står i krukor i vårt inglasade uterum.
Jag har haft samma jord i växthuset sedan det sattes upp för 22 år sedan och varje år odlat tomat och gurka där. Utan att få dåliga skördar. Jag tror i motsats till andra här i forumet, att det torkar ut väldigt om man har jord i värmedragande svarta plasthinkar i ställe för att ha plantorna i jorden. De får ju större utrymme för rötterna då än om de är begränsade av plast.
En annan aspekt är kostnaden. Det är inte billigt att varje år köpa så mycket jord och att släpa hem det till växthuset. Jorden i landet är ju alltid där och behöver bara förbättras med lite kompost och ev torv varje odlingssäsong. Vi har nämligen lerhaltig jord där jag bor.
Naturligtvis ska man välja det som passar en bäst men jag kände att jag måste stå upp som försvarare för odling i jordbädd och även delge mina erfarenheter av att göra det.