Hej.
Kul Katarina att du liksom jag satsar på fröådd när det gäller fruktträd. Viss tar det tid...men vilken glädje om vi lyckas om 10-15 år. Som sagt, sura frukter är inget helt misslyckande... det är bara att ympa/okulera in vad man vill ha.
Övervintring: Jag frågade professionella största odlaren i Finland "Blomqvist"
Han svarade så här:
Hej! Vi har alla våra äppelträd i kylhus över vintern. Alla andra buskar och träd övervintrar vi liggandes under dubbel fiberduk. Jag tror nog att äppelträd skulle klara sig på samma sätt... Hälsningar, Leif Blomqvist
Gnagarskydd bestående av blått nätrör som träs över plantan. Dessutom är själva odlingen skyddad med älgsäkert (någorlunda) staket. Täckning med löv och dylikt ska man verkligen undvika, för där trvis sork och sork gillar äppleträd. Det är alltså extremt viktigt att man håller absolut rent från växtlighet runt sina små äppleträd.
>Dom är ju inte mer än några dm högst.
Dom är vanligen minst en meter höga när vi planterar ut dom i november.
Hälsningar Hilde Nybom
Jag tror småplantorna behöver avhärdas under hösten... därefter rejält gnagskydd (helst heltäckande bur över) och därefter rejält täcke (finberduk + lövhög)
Lövhögen kanske inte behövs om man har "sorkrisk". Men här i Finland tror jag det är ett måste.
Skriv till våren hur det gick.
Jag har ca. 30 st 1 dm-are som skall ut över vintern.
Ett annat tips...vill du ha fler äpple från frö, så förgro genom att rulla in fröna i en bit våt hushållspapper lägg rullen i en plastpåse (förhindrar uttorkning) och lägg paketet över en tänd lampa lysrör eller värmepanna. +30 gr skall vara optimal grotemp.
Rätt Cilla?
Mvh /B
--------------------
Mvh /Bengt, bor i Kyrkslätt Finland zon1 (=2-3 i Sverige) Tips! Spara dina äppelkärnor i blomkrukor... för senare utplantering på hösten! :-) ...det gör jag och hoppas på ny god äppelsort om ca. 5-10 år
|