Vita vargen: Absolut ingen fara att våldgästa mina trådar! Tycker bara det är bra att få lite mer kunskap på köpet!
Nu har jag tagit del av era svar och även sökt en hel del på nätet...Finns inte jättemycket om päron men jag tror att jag fått fram följande: Mina päronträd kan ev. ha någon kombinationsproblematik kring pärongallkvalster/stencellsjuka/svamp....
Har läst att problem kan uppstå när träden har brist på ämnet Bor, och därför rekommenderades att man behandlar med ett medel som heter Borax. Någon som har erfarenhet av det? Är det rätt tid på året för det nu?
Har även sett rekommendationer att använda ett svavel-preparat t.ex Kumulus, men att det skulle ha skett före blomning och mina träd är nu i full blom (det ena) och överblommat (det andra). Ger det ingen effekt om jag använder det nu eller kan det rent av skada trädet/ev frukt som blir?
Vilket av ovanstående vore bäst att prova först..?
Är träden drabbade av stencellssjukan som tycks vara ett virus så inser jag att all behandling är en chanstagning och egentligen konstgjord andning, men träden fuller sin plats så vackert och blommar underbart om våren så jag avvaktar lite med att såga ner dem....
|