CITAT (buffy @ 27-05-2010, 11:09)

Det medel som är ogiftigt för andra djur än sniglar och som innehåller järnfosfat (snigelfritt m fl märken) är mycket attraktivt för råttor. Vi fick råttproblem på vår koloniförening pga för stor användning av snigelmedel. Så din bostadsrättsförening gör rätt i att inte sätta in ngn gemensam aktion mot sniglarna. Råttor är ändå värre än sniglar och de är mycket bättre på att äta snigelmedel än sniglarna, vilket innebär att sniglarna kommer undan och råttorna blir välnärda.
Nu pratar vi nog om olika metoder . Jag föreslår Nemaslug , ingenting som råttor , eller andra , kan äta. Att lägga ut medel på ytan vore alltför riskabelt . Tänk om något litet barn skulle hitta små korn och stoppa i munnen.
Sedan blir jag iaf mycket fundersam till att du säger att vi inte ska bekämpa sniglarna överhuvudtaget ?! Problem med råttor går väl att lösa , eller ?
CITAT (officinalis @ 27-05-2010, 21:21)

Hur fungerar de här olika preparaten ni använder? Är de selektiva enbart på dessa spanska skogssniglar.
Det känns som om det är rimligt att hålla det beståndet nere, men att rensa ut alla sniglar är ju inte så roligt.
Använder Nemaslug. Dödar ett antal mördarsniglar och häller sedan på blandningen. Tycker det ger ganska bra resultat hittills. Tricket är ju att de döda sniglarna äts upp av sina kompisar , som får i sig Nemaslug , dör och blir mat för fler sniglar som ..........................
Jag vet som sagt bara att det verkar ge resultat.