CITAT (mamamaggan @ 28-05-2010, 01:15)

Om kvinnor med egna företag kan välja en lämplig tidpunkt att få barn så kan väl i allsin dar även en pappa med eget företag göra det!!!
Jo jag vidhåller att det är barnmisshandel att finnas men ändå inte finnas. Förstår du inte ?
Skulle du själv vilja leva ihop med någon som inte bryr sig , bara finns där men inte finns där för dig ? Och ett barn är mycket mer oskyddat än vi vuxna. Det är våran skyldighet som föräldrar att alltid sätta barnens välmående i första rummet . OBS ! Jag menar inte att skämma bort barnet utan att bry sig och finnas där !!!
Klart det är barnmisshandel att välja bort att vara med sitt barn oavsett anledning. Barn mår absolut bäst av att båda föräldrarna finns där för barnet . Vilken orsaken sedan är till att det inte är så är fullkomligt egalt , det är lika illa om det är en av parterna som tar sitt pick och pack och bara drar och aldrig hör av sig mer eller säger att mitt jobb är så viktigt så jag väljer det före mitt barn. Sådant ska man ha klart för sig innan man skaffar barn. Barnen är det viktigaste vi har !
Men du läser ju inte det jag skriver. Med ditt resonemang så är det barnmisshandel att ha föräldrar som båda förvärvsarbetar
efter föräldraledigheten också. Ja det finns säkert barn som skulle må bättre av att slippa gå på dagis och istället få vara hemma med en av föräldrarna. Men då är det plötsligt det bästa för barnet att gå på dagis. Vid vilken ålder upphör det att vara barnmisshandel?
Varför skulle man som mamma eller pappa per automatik inte bry sig om sitt barn bara för att man jobbar? Dessutom så kan inte båda föräldrarna ta ut föräldraledighet och vara hemma med barnet samtidigt så någon tvingas ju ändå vara borta från barnet.
Jag anser att föräldrarna själva ska ha möjlighet att i samförstånd avgöra vad som är bäst för deras barn, det ska inte staten avgöra. Och förutsätt inte, vilket du verkar göra, att jag skulle tycka att det bara är mamman som ska vara ledig. Det kan lika gärna vara pappan.