Dykarlarver är fascinerande, och glupska. På den tiden jag var ute och fångade levande foder till mina akvariefiskar kom det ibland med dykarlarver. Dom strök med också, bara dom inte var för stora. Då kan det bli tvärtom. Lika glupska är trollsländelarver. Dom har förresten en färdighet som dom nästan är ensamma om i hela djurvärlden.
Om dom följer ett tilltänkt bytesdjur med blicken, ja resten av kroppen också, och detta försvinner bakom något skymmande föremål fortsätter dom rörelsen så när bytet kommer fram igen tittar dom på rätt ställe. Så gott som alla rovdjur stannar med blicken där bytet försvann och flyttar först när det syns igen.
Guldbaggebestämningen ja, det blev lite fel där.

Jag hade tänkt tala om skillnaden men sen kom jag på att ett par bilder vore på sin plats, men dom var inte skannade. Därför blev det lite ofullständigt. Här kommer nu skillnaden. Tyvärr är det bara lite subtila skillnader och dessutom så varierar utseendet lite.
Det finns 2 liknande arter, Cetonia aurata och C. cupraea. Aurata är den som kallas gräsgrön och den är också lite mer ljusgrön, cupraea går lite åt bronshållet. Sen är det dom vita prickarna och fläckarna, som fö består av fina vita hår. Cupraea har mer fläckar och framför allt så har den oftast små fläckar på halsskölden vilket aldrig aurata har.
Till detta så finns det ännu svårsynliga skillnader, aurata har en större kal ås på huvudet, det skiljer på huvudsköldens utseende. Mera exakta skillnader finns på och mellan benen men så snuskiga är vi väl inte?
Sen finns det en art till, C. lugubris?, men den är mycket mörkare oxh dessutom sällsynt. Här kommer då mina bilder, aurata överst och cupraea nedanför. Färgerna är lite felaktiga men det beror lite på att jag använt blixt och dessutom så speglar sig blomman i aurata-baggen.

Sen finns det en "dark horse" i sammanhanget. En släkting till guldbaggarna, samma familj Scarabaeidea, men med lite skillnader. Den är också grön med vita fläckar men formen är inte exakt lika. Den är lite mindre också. Halsskölden är mer ledad mot täckvingarna, men framför allt så har den jämfört med guldbaggarna en mycket mindre skutell, dvs den trekantiga ryggplåten mellan täckvingarnas bas. Dessutom så syns bakkroppsspetsen. Den har inget svensk namn men jag kallar den för Falsk guldbagge. Det vetenskapliga namnet är Gnorimis nobilis. Den saknas i alla populärvetenskapliga böcker jag kollat men "vi" entomologer känner givetvis till den. Här är en bild: