Intressant observation, Karl-Göran. Jag har inte sett detsamma, och skulle tro att det snarare var torkan än förlusten av blad- och grenmassa som orsakade det.
Men teoretiskt har det sin poäng. Varje äpple behöver ju 35-40 blad för att utvecklas. Kortar man in grenar betydligt blir det färre blad för de äpplen som är kvar på grenen. Men som sagt - detta är teorin...
De största skillnaderna på vårvinter- och sommarbeskärning är att - vårvinterbeskärning stimulerar vegetativ tillväxt, alltså gren- och bladutveckling - under sommarbeskärning är trädets läkprocesser (bildning av kallus) aktiva och snittsår står inte öppna för svampsporer m fl så länge som under vårvinterbeskärning
I zon 3 och i utsatta lägen brukar jag inte i början av JAS-perioden (juli och första halvan av augusti) korta in grenar över bladknopp (alla annan beskärning utför jag som vanligt). Den eftertillväxt som kommer riskerar att inte hinna förveda sig och kan frysa in under vintern. Däremot brukar eftertillväxt som kommer efter beskärning i grenklyka mm klara sig. Teoretiskt finns ingen riktig förklaring till varför just denna eftertillväxt inte klarar sig, men vi är fler beskärare som noterat detta och skippar just den inkortningen i början av JAS.
Därför brukar jag också undvika att beskära unga träd under den säsongen, för de behöver greninkortning över bladknopp mer än äldre träd normalt gör (där kan man ofta finna grenklyka att korta in vid istället).
Unga träd vill man ju också ha bra vegetativ tillväxt på så att de växer till sig.
Gallring av täta kronor, de få tillfällen då det är läge att ta lite grövre grenar, beskärning av kräftsjuka träd, görs däremot bäst under JAS.
--------------------
|