Inför årets säsong preppade jag med en två meter bred remsa med snigelrent (det som ser ut som blåkorn) utanför tomtgränsen. Efter det har jag tyckt att det finns förvånansvärt få av de klassiska stora svarta och bruna sniglarna. Till min förvåning upptäckte jag att mina kärleksfullt frösådda och uppdrivna plantor i alla fall äts upp i snabb takt. Några sena kvällar i följd har jag därför varit ute med ficklampan och en blompinne i högsta hugg för att hitta förövarna.
Till min stora förvåning hittade jag då, vad jag upplevde var, en helt ny typ av snigel. Har samma form som de stora sniglarna men är bara en till två centimeter lång och mer brunspräcklig i färgen över ryggen. Extremt slemmiga, svåra att se och nästan omöjliga att spetsa med blompinnen. De sitter benhårt fast på växten och är näst intill omöjliga att få bort utan att skada plantan. Får man väl av dem kläs de snabbt av jord som fastnar i slemmet som gör dem omöjliga att se. Jag skall tillägga att jag inte kan påminna mig att jag någonsin sett dessa på dag- eller kvällstid, utan bara på natten.
De första kvällarna tog jag bort alla jag kunde hitta vilket inte var så många, men nu, när jag lärt mig att hitta dem, inser jag att det är hur många som helst... Jag har också insett att min nästan dagliga vattningsrunda på kvällen är rena himmelriket för dessa små gynnare. (kommer att vattna vid annan tidpunkt i fortsättningen). I kväll försökte jag inte ens med blompinnen utan gick in på datorn för att hitta något annat sätt.
- Är dom här små jag hittat en annan sorts mördarsnigel eller är det bara små exemplar av 'dom vanliga' som ännu inte hunnit bli så stora?
- Någon nämnde Nemaslug. Jag har små barn hemma, är det någon som vet hur det är ur barnsynpunkt?
/Seglarmange
Redigerat av Seglarmange: 31-05-2010, 23:28
|