Jaa... ska rådfråga min lilla bok; "Kärringråd för hushållet". Där står det att bär- och fruktfläckar kan tas bort med vätesuperoxid. Men det bleker ju så det ska man nog vara försiktig med. Men om du nu vill använda det så säger boken att man ska gnida på fläcken med en trasa fuktad med vätesuperoxid (bör ej användas på kulörta tyger) och sen tvätta som vanligt. Ett annat råd är att ta lite diskmedel och gnida på fläcken och sedan skölja ordentligt. Ytterligare ett är att lösa upp lite citromsyra i lite vatten och droppa på fläcken före tvätt. Då säger min bok att fläcken ska försvinna.
Annars kan jag föreslå Vanish. Det nya superduper fläckborttagningsmedlet som det görs så mycket reklam för just nu. Min kära sambo lyckades tidigare i sommar få gräsfläckar på sina ljusa linnebyxor och det tog tre dagar innan jag kunde tvätta. Vi köpte flytande Vanish, som funkar på alla tyger och material. Jag följde instrutionerna till punkt och pricka och fläckarna försvann! Inte ett spår av dem!

Inte heller tyget tog någon skada, kors i taket! Annars brukar jag inte falla (så ofta...

) för reklam, men den här gången var det ett bra fall!

Medlet kostar en del, runt en hundring om jag minns rätt. Men för oss var det absolut värt det. Det räddade favvisbrallorna!
Lycka till!