CITAT (Seglarmange @ 01-06-2010, 00:26)

Till min stora förvåning hittade jag då, vad jag upplevde var, en helt ny typ av snigel. Har samma form som de stora sniglarna men är bara en till två centimeter lång och mer brunspräcklig i färgen över ryggen. Extremt slemmiga, svåra att se och nästan omöjliga att spetsa med blompinnen. De sitter benhårt fast på växten och är näst intill omöjliga att få bort utan att skada plantan. Får man väl av dem kläs de snabbt av jord som fastnar i slemmet som gör dem omöjliga att se. Jag skall tillägga att jag inte kan påminna mig att jag någonsin sett dessa på dag- eller kvällstid, utan bara på natten.
- Är dom här små jag hittat en annan sorts mördarsnigel eller är det bara små exemplar av 'dom vanliga' som ännu inte hunnit bli så stora?
- Någon nämnde Nemaslug. Jag har små barn hemma, är det någon som vet hur det är ur barnsynpunkt?
/Seglarmange
Det låter som unga mördarsniglar. De är mycket klistriga. Nu är de små men de blir större. Nemaslug skall inte påverka människor, de är nematoder som parasiterar på blötdjur. Låt inte barnen äta sniglar, det finns en del otäcka parasiter som sprids av sniglar till hund (fransk hjärtmask, lungmask), vet inte om det kan gå på människor men bäst att ej chansa.
Snigelfritt (de blå pelletsen) är inte heller farliga för barn, vuxna människor, fåglar, gnagare, hundar osv. Järnfosfat ger man som näringstillskott till grisar. Det är bara giftigt om man är snigel.