|
Hej igen!
Varken jag eller maken minns detaljerna kring hur rotsystemet såg ut, men vi minns att vi skurit kryss i botten och försökt spreta ut rötterna. Minns inte hur grova de var. Vi har inte skurit bort några rötter. När man försöker rucka på trädet så syns det en aning rörelse i jorden precis närmast, men ytterst lite, det allra mesta av böjningen sker i stammen. När det gäller planteringsjorden så minns vi inte heller exakt, mer än att vi använt "vanlig" planteringsjord, ingen kompostjord, och vi har alltid vid alla planteringar blandat ut det med befintlig jord, tror ungefär 50-50.
Det har ju regnat kopiöst här för några veckor sedan, men därefter har det ju varit torrt, varmt och soligt, så jag vet ärligt talat inte hur torrt det är i backen. Normalt sett blir det ju ordentligt blött i gräsmattan om det regnat ordentligt en längre tid, så även nu, så jag tycker inte att det borde vara snustorrt, men vi vattnar extra nu för säkerhets skull. Gräsmattan torkade upp ovanligt fort efter vintern i år, trots väldigt mycket snö, antar att det beror på att det inte var så mycket tjäle under snötäcket.
Min man håller just på att gräva runt trädet ytterligare några decimeter, men då bara ca 40 djup. Rör dock inte trädet i nuläget, eller borde vi det för att se efter hur blött det är på djupet? Ska vi gödsla mer uppepå, om det nu är så att vi har för mycket mullrik jord på djupet?
Tusen tack för dina goda råd!
|