Tack Cilla!
OK, jag tror jag har fått grepp om vad som gäller när man jämför vårvinterbeskärning och JAS-beskärning.
Det du skriver ger mig samtidigt ytterligare en undran när det gäller spaljeträd. Du skriver
CITAT
I zon 3 och i utsatta lägen brukar jag inte i början av JAS-perioden (juli och första halvan av augusti) korta in grenar över bladknopp (alla annan beskärning utför jag som vanligt). Den eftertillväxt som kommer riskerar att inte hinna förveda sig och kan frysa in under vintern.
Det här stämmer inte riktigt med de råd jag tidigare fått vad gäller beskärning av spaljeträd. I mitt fall har jag ett Cox Orange - träd som jag brukar beskära två gånger under sommaren (juni och augusti) samt även på vårvintern. För spaljeträd är ju huvudnumret att man skall korta in årsskotten över en knopp (cirka 3-4 blad) plus allmän gallring av alltför yviga och gamla fruktskott. Menar du att man inte bör göra detta i augusti? Eller går det bra om man gör det i Zon 2 (som i mitt fall), dessutom i ett gynnsamt läge mot sydväst?