CITAT (malcolm @ 13-06-2010, 16:06)

Jag har tappat räkningen på hur många "lik" av engångsgrillar jag tagit hand om under åren, fruktansvärt resursslöseri dessutom eftersom aluminium är så energikrävande och inte finns det någon uppsamling för den metallen heller. Fattar inte varför det skall vara så svårt att ta med den utbrända grillen hem igen, fyller man den med vatten slocknar/kallnar den snabbt. Jag har en campinggrill i rostfritt som jag brukar ta med mig på mina kanotutfärder, den går att fylla med kol innan man åker och det är samma princip med den, fylla med vatten när man grillat färdigt och ta hem kolresterna i en soppåse. Köpte den på Coop Forum för flera år sedan och jag vet att Biltema har en liknande modell för 239:-. Pengar man snart har igen då engångsgrillar är dyra.
Vid ett populärt utflyktsmål i Uddevalla finns faktiskt en speciell uppsamlare för engångsgrillar, alltså ett slags ställning där man stoppar i grillen. Tyvärr används den nästan inte, folk låter grillen ligga kvar där dom använde den i alla fall. Flera bränder har också skett eftersom folk inte fattar att dom blir varma under, och därför ställer den på tex. en altan. Otaliga parkbänkar har också förstörts på detta vis.