CITAT (Anma @ 17-06-2010, 19:17)

Men finlanssvenskan har ju dialekter inom sig, alltså nu menar jag språket som svensktalande finnar i Finland pratar, där hink är Ämbar till exempel. Men själva finlanssvenskan måste väl räknas mer till ett eget språk än som dialekt? Rätta mig om jag har fel...
Du har nog både rätt och "fel". Svenska dialekter delas upp i grupper t ex norrländska mål, sveamål, götamål o s v dessa är sedan uppdelade i undergrupper. Finlandssvenskan räknas till de östsvenska målen och är även den uppdelad i undergrupper.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stsvenska_m%C3%A5lCITAT (fuchian @ 17-06-2010, 19:22)

Visst Kryddan, där finns det en hel del att diskutera och du har rätt att de som har haft norsk el, finsk som andra språk vill inte heller bli till löje. Jag menar denna generationen som är födda här och att deras föräldrar har den ena eller den andra kulturen i fickan så att säga.Jag menar dem som kriget tvingade dem att flytta hit redan fr. 1;a världskriget och visst vill de som sedan är födda här och är medborgare bli betraktade som svenskar, med eller utan brytning. Jag har västgöte-dialekt i mig. ......

Fuchian