CITAT (-Mimmi- @ 07-09-2009, 08:53)

Jag bor i Stockholmstrakten, i en kranskommun. Jag är född i Helsingborg, men bodde bara där tills jag var en tre-fyra år så jag pratar "stockholmska".
Någonting jag reagerar mot, och tror att stockholmarna är ensamma om är att anmärka på sin egen dialekt. Vi säger ju e istället för ä, men ändå finns det stockholmare som ska "uppfostra" en till att uttala ä som ä. Märkligt? Finns det något annat område som gör likadant med sin dialekt?
Jag är faktiskt ganska övertygad om att det inte finns någon genuin gemensam "stockholmsdialekt" som skulle talas av alla stockholmare inkl. boende i kranskommuner. Inte ens om man är infödd. Man talar alltså olika om man bor i söderort än i norrort, västerort osv. Så att säga att det är stockholmsdialekt att säga e istället för ä blir faktiskt fel då långt ifrån alla infödda talar så.
Jag tror att dom som försöker uppfostra andra tycker att den som säger e istället för ä är slarvig med språket bara, inte att det är något dialektalt. Och jag är lite inne på den linjen själv. Urstockholmare som jag är har jag aldrig sagt e istället för ä. Så inte heller mina föräldrar eller mina barn.