CITAT (Anma @ 17-06-2010, 19:17)

Men finlanssvenskan har ju dialekter inom sig, alltså nu menar jag språket som svensktalande finnar i Finland pratar, där hink är Ämbar till exempel. Men själva finlanssvenskan måste väl räknas mer till ett eget språk än som dialekt? Rätta mig om jag har fel...
hej Anma,
Det tror jag att de har sina egna dialekter i alla språk, men jag är inte kunnig om detta, mer än att finland är två-språkig och de har 2 statskyrkor, inte som vi har stadskyrkan. Vi får väl se hur de andra reder ut detta, för jag vet att i varje land finns det olika dialekter, som i Tyska och Engelska, som jag är van vid. ... Fuchian ..
CITAT (Motti @ 17-06-2010, 22:30)

Nu får vi ju inte glömma Småländskan :)visst har man blivit tillrättavisad och retad för sin dialket ! där jag är uppvuxen sade vi sa o sulle =skulle spae=spade osv,här runt Jönköpingstrakterna är det väldig diff på dialekterna ,räcker om man åker en halv mil så är det skillnad på Småländska dialekten,tex min man kommer från ett litet ställe utanför Forserum han säger inte "tvunget"utan tvånget ?mosse blir möse osv.När man kommer upp till Stockholm tror stockholmarna att vi är Skåningar ju

och här är det verkligen skillnad på småländska och Skånska ! här nere i alla fall :)Tycker man ska vara rädd om sin dialekt men försöka tala vårdat,men fler och fler ungdomar talar nu mer en förfinad småländska med tungärr,riktig småländska har man skorrande halsärr.
Hej Motti, olika dialekter anses vara en del av vårt kulturarv som håller på att försvinna, tyvärr...

... Fuchian ..
Redigerat av fuchian: 18-06-2010, 08:40