Ja, du må ha vilka ideal du vill Solstorm, men demokrati handlar inte alls om enkla människor, eller deras framtoning. Det du kallar minoritetsförtryck är precis det som demokrati står för. "-Låt oss rösta, och se vem som är starkast. Var man och kvinna har 1 röst vardera!" Om du sedan vill politisera ämnet och vrida det till partipolitik, så har du satsat på fel häst, eller rättare sagt ämne.
Farbror Blå skrev också i ämnesvalet om diktaturer...Varför diskuterar man inte det? Jag vet inte varför, men det ligger oss ganska fjärran, eftersom vi inte upplevt det sedan kungamaktens avskaffande för snart 100 år sedan, och då menar jag den "verkliga" makten. Att vi, som Aquakul skrev, har lagt in nyare värderingar i ordet demokrati, förändrar inte meningen med ordet, eller styresformen.
Vaffan har Solveig Ternström med demokrati och diktaturer att göra?
Jag har en historia från början av 1990-talet, då borgarna tog över makten. En äldre dam skrev en insändare i SvD. "- Varför har jag också fått sänkt pension? Jag röstade ju på Moderaterna!" Det var hennes syn på vad som skulle gälla - men majoriteten bestämde ändå tvärtom, trots att dom fått hennes röst! Majoritetens förtryck?
Redigerat av Bengalow: 19-06-2010, 19:57
|