Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Katsura, lämplig att stamma upp?
          Rihane
          Inlägg 19-06-2010, 09:58
          Länk hit: #1

Gäster

Jag undrar om det är lämpligt att stamma upp en katsura och när jag isf ska börja göra det. Vid vilken höjd eller ålder.
          Det som oroar mig är att jag läst mig till att den är känslig i unga år och att man inte ska börja klippa i den för tidigt. Eftersom jag är så okunnig förstår jag inte vad det i praktiken innebär.
          Har en jätteliten planta som inköptes för nästan ingenting på Älvsjömässan. Jag har den på min balkong och förstår att den kommer bli för stor där så småningom men den är visst långsamväxande läste jag någonstans. Vad innebär det? Att den blir 2 meter på 10 år eller vad menas med det? Jag har googlat men det jag läst är katsura som ympats på en annan stam. Jag har också läst mig till att den i det närmaste är en buske och om toppen fryser bort bryter det gärna fram nya grenar i botten.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 19-06-2010, 19:41
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Om dom har tillräckligt mycket vatten, näring och sol så är dom snabbväxande, då är snarare en meter per år normalt. Där dom växer naturligt i asien blir dom upp till 45m och är bland de högsta lövträden som växer där. I Sverige vill dom gärna få ett buskigt utseende, men på en plantskola jag brukar handla hos har dom planterat en som tagit perfekt trädform med stam på runt två meter och välformad krona. Men jag tycker ändå katsura passar bäst med två eller tre stammar.

När du skall börja beskära har jag ingen aning om tyvärr, jag undrar själv. Och det där med ympningen undrar jag över, det måste väll vara hängkatsura som ympats på en vanlig katsuras stam i såna fall? Normalt ympar man dom inte, och jag vet inte vad för stam man skulle ympa på heller. Dom förökas bäst med frö.

Citera
          Rihane
          Inlägg 19-06-2010, 20:01
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (Huggorm @ 19-06-2010, 20:41) *
          Om dom har tillräckligt mycket vatten, näring och sol så är dom snabbväxande, då är snarare en meter per år normalt. Där dom växer naturligt i asien blir dom upp till 45m och är bland de högsta lövträden som växer där. I Sverige vill dom gärna få ett buskigt utseende, men på en plantskola jag brukar handla hos har dom planterat en som tagit perfekt trädform med stam på runt två meter och välformad krona. Men jag tycker ändå katsura passar bäst med två eller tre stammar.

När du skall börja beskära har jag ingen aning om tyvärr, jag undrar själv. Och det där med ympningen undrar jag över, det måste väll vara hängkatsura som ympats på en vanlig katsuras stam i såna fall? Normalt ympar man dom inte, och jag vet inte vad för stam man skulle ympa på heller. Dom förökas bäst med frö.

Tack!
          Bra att veta, kan ha missuppfattat det där med ympningen. Låter som att jag kanske inte kan ha den så länge jag tänkt mig men jag gör ett försök ändå. När den blivit för stor ger jag bort den.
          Ska försöka stamma upp den kanske ändå men väntar till nästa år innan jag bestämmer mig. Den är även med mina lekmannaögon fortfarande för liten att göra något med.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Rihane   Katsura   19-06-2010, 09:58
          flaxss   i sverige blir den vanlig oftast i max höjd runt 1...   19-06-2010, 20:10
          Huggorm   Jag har aldrig sett en katsura i Sverige högre än ...   19-06-2010, 20:19
          HelenJ   Jag har aldrig sett en katsura i Sverige högre än ...   20-06-2010, 17:24
          Rihane   Ja tack till er båda då är jag nöjd. Ska se om de...   19-06-2010, 21:53
          Kryddan03   Ja tack till er båda då är jag nöjd. Ska se om de...   19-06-2010, 21:58
          Rihane   Om jag kommer ihåg det - är minst sagt något distr...   20-06-2010, 13:48
          flaxss   denna vackra Katsura växer här där jag bor inne i ...   19-06-2010, 22:10
          Rihane   Förstår vad ni menar med att den är väldigt fin me...   20-06-2010, 13:42
          Gunilla T   Katsura är ett underbart, vackert träd. Jag plante...   20-06-2010, 14:47
          Rihane   Katsura är ett underbart, vackert träd. Jag plante...   20-06-2010, 14:59
          Gunilla T   Törs jag faktiskt inte svara på....jag är väldigt ...   20-06-2010, 15:11
          flaxss   jag tycker dom blir vackrast om man inte beskär kr...   20-06-2010, 15:25
          Rihane   jag tycker dom blir vackrast om man inte beskär kr...   20-06-2010, 16:18
          flaxss   det jag menade är att vill du ha en planta/buske/t...   20-06-2010, 17:01
          Rihane   det jag menade är att vill du ha en planta/buske/t...   20-06-2010, 17:07
          pikapicha   Rihane, Katzura är ett så fint träd! Jag köpte...   21-06-2010, 08:48
          Rihane   Rihane, Katzura är ett så fint träd! Jag köpte...   21-06-2010, 08:55
          Rihane   Dammar av min tråd. Så här långt verkar katsuran h...   23-03-2011, 10:33
          Huggorm   Dammar av min tråd. Så här långt verkar katsuran h...   23-03-2011, 10:40
          Rihane   Jaha är det det, den har gjort. Tog och kikade ige...   23-03-2011, 10:48

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon