Välkommen är du, Med pallkrage!
En anledning till att jag, och jag tror flera andra, som jobbar med trädgårdsfrågor deltar i det här forumet är att vi lär oss hela tiden. När man som jag jobbar med träd är det intressant att hära vilka problem man har i trädgårdar i hela landet, och vilka problem man uppfattar att man har. Inga frågor blir ointressanta!
Jag vet inte hur långt ditt äppelträd hunnit, men generellt gäller att träd satsar minst på sina lägst sittande grenar. Där finns det minst ljus och kortast framtid. Kanske är det därför som denna gren inte bär frukt. Men för att kunna gissa lite mer säkert så behövs bilder.
Alla grenar som växer från stammen kommer för alltid att ha den höjd som de har nu, men de kommer att bli mycket längre och vitt förgrenade. Att äppelträd är 12 meter vida, med alltså 6 meter grenar från stammen, är ingen ovanlighet. Så vill du kunna gå under kronan tar du år efter år bort de lägst sittande grenarna innan de blir grova. En eller två i taget.
Bästa tiden för att gallra eller ta bort överflödiga grenar är juli, augusti och september, det som kallas JAS-perioden pga initialerna i måanderna. Då har träden som bäst förmåga att försvara sig mot öppningar i trädet och svararinte med att skjuta en massa nya skott, osm de gör med vårvinterbeskärning.
--------------------
|