CITAT (ingrid fuxwall @ 24-06-2010, 23:56)

Det straffar sig att vara glömsk
Mitt liv är ganska stökigt så det händer att jag glömmer/slarvar bort räkningar men det brukar fixa sig - trevliga leverantörer, som den som har hand om avloppet. Jag har betalat noga genom alla år men sedan sambon blev sjuk har jag tappat greppet så det har hänt några gånger (två) nu att jag får ett litet brev där de frågar om jag glömt betala räkningen de skickade för ett tag sedan – senast var det fem månader efter, det är frikostigt men de vet att det är mänskligt att glömma, påminner de bara så kommer pengarna och självfallet får de sin dröjsmålsränta.
Men så har vi telia.
Har både fast telefon, bredband och två mobiler genom dem och det förstnämnda har vi haft de senaste 37 åren, mobil sedan 86 men bredbandet bara i kanske tio år.
Tydligen hade jag glömt att betala en mobilräkning på ca. 300 kronor, för ett kvartal, den 31 maj. Det kom en påminnelse och det dröjde några dagar innan jag kom mig för att lägga in betalningen.
Idag kom ett brev från inkasso, med ett påslag på flera hundra kronor. Med en dag hade betalningen och kravet från inkassoföretaget gått om varandra. Sak samma innan rättsliga åtgärder vidtogs så skulle man betala innan den 1:a juli, alltså en månad efter förfallodagen och nästan dubbelt så mycket som ursprungsräkningen var.
Är medveten om att betalningsmoralen är väldigt dålig numera men blev helt rosenrasande och det har jag berättat för telia, även det att jag kommer att säga upp det vi har gemensamt – numera finns det andra att anlita.
Kanske de andra aktörerna lika benägna att låta räkningar gå till inkasso, sak samma jag blev bara så enormt arg – hur skulle Du själv reagera?
Jag skulle reagera som som du.
Det är inte lätt att ha koll på alla räkningar, ibland händer det att grannen får min post, jag heter andersen och brevbäraren har svårt att se om det står anderson eller andersen på breven.