Busken med de röda grenarna liknar formklippt korallkornell (man brukar dock inte formklippa denna växt).
Angående beskärningen säger jag: Växterna klarar sig även om man inte beskär på några år. Börja med att identifiera dem, läs sedan beskärningsboken av Alm, Veltman och Vollbrecht
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356957 Boken kan även lånas på biblioteket den finns i många upplagor, försök isåfall låna en nyare upplaga.
Boken är ganska pedagogisk och man får veta hur många olika växtslag ska beskäras och ex. buskar är ganska lätt att beskära själv efter råden och bilderna i boken (det finns även en bra lathund över många växtslag i slutet av boken). Det du känner att du inte riktigt vågar dig på efter att ha läst boken kan du ju anlita folk som gör, se till så de har grönt kort i beskärning el. liknande, det finns alldeles för många som jobbar med att beskära som inte verkar ha minsta kunskap om beskärning. Vissa beskärningar som jag sett där folk har anlitat folk att göra hade jag blivit vansinnig om de gjort den skadan på mina träd och krävt ett rejält skadestånd (men ofta vet ju inte vanligt folk hur resultatet ska se ut så det är ju då ganska riskfritt för dessa amatörer att åka runt och stympa träd, man måste ha mycket kunskap om växter för att göra bra beskärningar det räcker inte att ha fina verktyg eller gilla att såga).
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 26-06-2010, 09:20