Det finns alla varianter av denna glömska... Om man gör det en gång i sitt liv så blir man så arg, ledsen och förbannad - både på sig själv och företaget som inte kan hjälpa en lite. Sätter man det i system, ja då får man helt enkelt skylla sig själv. I Sverige har vi en VÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT hög betalningsmoral (har jobbat nästan 20 år med på export).
Jag kände att jag hade papper här och där, var tog det där papperet vägen? Men oj, denna faktura skulle ha betalats igår...? Jag skaffade mig då en mapp med olika flikar där jag har en speciell flik för fakturor som ska betalas. När de kommer med posten så stoppar jag in dem där. Oftast så betalas ju allt kring månadsslutet så detta har fungerat bra för mig. Fliken under är för betalda fakturor, när det börjar bli tjockt där så flyttar jag över dem till högen för fakturor som ska sorteras in/arkiveras (någongång) men jag har i alla fall alla på ett ställe (eller ok, fyra ställen - en obetalda, en nyligen betalda och sedan de något äldre, därefter de riktigt gamla). Sedan har jag en flik för sådant som ska tas hand om av olika slag (ska jag kolla nytt elavtal osv), en annan för sådant som ska sorteras in (allt möjligt som PPM, lönespecar...) osv. När det blir fullt och knögligt i mappen så arkiveras det i pärmar.
Denna mapp ligger nästan jämt på köksbordet eftersom det där jag sitter med datorn, den tar inte mycket plats så jag behöver sällan flytta den (om det inte kommer folk osv).
Kanske det kan hjälpa dig?
Redigerat av Peztis: 27-06-2010, 20:17
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|