Hej
Jag har dels några små svarta el mörkgrå larver i äppleträdet, de sitter flera tillsammans och spinner en typ av spindelväv omkring sig. De är ca 1 cm långa och max 1 mm tjocka. Jag har klippt av de blad och smågrenar som jag sett dem på, för att försöka få bort dem. Vet någon vad det kan vara och finns det något annat jag kan göra för att få bort dem (misstänker att jag ev missat några så de finns kvar...)
Sen har jag vanliga "traditionella" bladlöss på en stor fin rosbuske. De har ännu inte hunnit göra så mycket skada, jag bombarderade rosbusken med en rejäl omgång vatten från vattenslangen, och har hört att en duschning med såpavatten som nästa steg kan vara bra. Hur stark såpa/vatten blandning rekomenderas? Om inte såpavattnet räcker, vad är nästa steg?
Slutligen har min granne fått något märkligt på sina blad på ett plommonträd. Det ser ut som om något kryp skulle ha lagt ägg INNUTI i bladen (så misstänker att det inte är ohyra utan något som trädet skapat sjäv. Det blir som småsmå vita stenar de är väldigt hårda och oregelbundra dvs inte helt runda, de är inte så stora som 1x1mm, och kan finnas upp till ett tiotal små knutor på ett och samma blad. Någon som har en aning om vad det är? och vad göra?
Kolonisten som ännu inte hunnit fylla 1 år..... /Monica
--------------------
Monica zon 1
|