CITAT (malcolm @ 25-06-2010, 16:52)

Ringer man och berättar hur det är och varför så brukar till och med jättar som Telia ha en viss förståelse för det inträffade, det är aldrig kronofogden som ställer krav utan det är fordringsägarna som gör det via kronofogdemyndigheterna så kontaktar man aktuell fordringsägare så kan anmärkningen hos kf tas bort.
Jag hade själv en svår period i slutet av nittiotalet då jag helt plötsligt ställdes ensam med tre barn (4, 8 o. 11 år) så jag vet hur det kan vara, hela den trygga tillvaron rasar samman och det fanns tider då jag inte ens orkade öppna posten utan samlade allt i papperskassar. Önskar ingen det elände som detta innebar men som sagts tidigare så skickas krav och påminnelser ut per automatik men hör man bara av sig så kan mycket rättas till fast det är inte så lätt alla gånger det heller när man är under isen.
Det där kan jag skriva under på också, vi orkade bara inte med sånna trivialiteter som räkningar när vi inte ens visste om E skulle överleva sin hjärntumör, posten slängdes i högar de få gånger man vågade lämna sjh och åka hem en stund.
Tyvärr tas ingen hänsyn till sånt och vi fick vackert betala i flera år sen.
Men jag upplevde både inkassobolagen och kronofogden som ganska humana ändå. Vi fick all hjälp vi behövde och lite till för att det skulle underlätta så mkt som möjligt sen och idag är vi fria från allt det.
Jag har full förståelse för att man inte prioriterar räkningar i vissa situationer, det är lätt hänt och den hopplöshet man kände när pengarna aldrig räckte sen då vi levde på existensminimum, det är inget jag önskar min värst ovän ens.