1. Kan vara äppelspinnmal, mest effektivt är att plocka bort dem med händerna, är trädet för stort kan det vara bra att veta att träd faktiskt klarar av kalätningar och spinnmalangreppen går i vågor så de brukar inte komma varje år.
2. Gör inget mer än du gör nu, många av lössens fiender är i full färd att föröka upp sig och då är det synd att ta död på lössens fiender med såpa för de dör ju också av såpan. Jag tycker ofta att det är på rosorna som man kan hitta flest lusfiender jag brukar plocka lusfiender typ nyckelpigelarver på mina rosor och ex. placera dem på chiliplantorna ifall jag får problem där det brukar kunna finnas en hel del lusfiender på rosor. Även parasitsteklar brukar man kunna hitta (lössen blir beigaktiga och ser uppsvällda och torra ut det är för att parasitstekeln äter upp den inifrån och kläcks sedan och kryper ut ur skalet på lusen och flyger iväg och lägger ägg i löss)
3. Det skulle kunna vara plommongallkvalster, de brukar kunna göra gallbildningar på bladen.
Bild plommongallkvalster hittas härBekämpas genom att man sprutar trädet innan och runt knoppsprickningen på våren med svavel, heter Kumulus i trädgårdsbutiken.