Jag gräver upp mina potensaier efter vägrenar och på berghällar och på myrar(har egen mark) då pratar vi om tall o gran samt en.
Det är ju inte en snabb hobby, men man tjänar många år på att förminska ett träd än att få det att växa som man vill.
Efter jag grävt upp dom sätter jag dom i stora krukor för att dom skall få återhämta sig efter flytten samt få mer fina rötter. Där får dom sitta några år medan jag gödslar det som går, så dom får starka fina skott, Samtidigt nyper jag nya skott samt plockar barr så dom tätar på sig.
Efter det KAN man plantera i en mindre kruka,men då hämmar man tillväxten.
På en "ny" potensai vill man ha en bra tillväxt INTE en avstannande tillväxt. Anledningen till detta är att du vill ha mer och tätare grenar ,tjockare stam ett starkare träd som klarar hårdare beskärning och plockning. En Bonsai skall aldrig "svältas" för att hållas liten.
Ett stort plus om man håller på med bonsaier är att man kan gräva upp nedfrysna,rädjursätna,kaningnagda experimentträd och buskar som annars gått till dom sälla jaktmarkerna och ge dom ett nytt liv som bonsaier.
Ursäkta kvallitén på bilderna ungarna hade fipplat med några inställningar i kameran.
På bilderna nedan gran ,fjällbjörk,ginko.
Glömde tillägga,
titta noga på första bilden i mitt första inlägg, det är en try som är 20 år gammal som jag grävde upp i våras . Jag kapade alla rötter i en cirkel på 30 cm samt tog tigersågen och kapade rötterna som gick nedåt till ca 10 cm sedan planterade jag den i en kruka med bark,sand och plantjord. Den kan jag börja forma redan nästa vår. Den grovleken på stam får man inte om man svällter den i en kruka i alla fall inte på ett år.
Redigerat av pebblelake: 01-07-2010, 00:44