10.000.- är mycket men det är nog efterfrågan på små hundar som gör att priserna går upp. En renrasig Chihuahua kan kosta 17.000.- har jag sett. Min blandras gav jag 4500:- han är lugn men det beror nog inte på att han just är blandras utan vilka föräldrarna är. Denna "Uppfödare" valde pappan just för att den var så lugn och mamman har samma egenskaper, hans syfte var att få fram en lugn hund själv att ha som sällskap till mamman då han var tvungen att byta jobb och inte längre kunde ta med mamman på jobbet.
Nu valde jag blandras för jag ville inte ha en massa sjukdomar som renrasiga har... men det har ju visat sig att det inte är någon garanti! Shaggys pappa måste ha burit på en gen för Shaggy har fått klotappning.
Det är trågigt att man inte ska kunna ha hund som vanligt folk längre... jag menar alla uppfödare bara tänker utställning och att man ska få fram finaste "exemplaret" Hundar har blivit en "produkt" Man tänker inte på kvaliten längre snart kommer vi inte ha några friska hundar kvar! hur många procent av alla hundägare är intresserade av utställningar och avel???? Vi måste ju vara flest som bara vill ha en hund till sällskap.
Nu är både Yorkshire och Chihuahua populära hundraser så dom håller väll på att ta fram en ny för dom andra är sönderavlade... så det kanske inte är en blandras om några år, då sätter väll dom in den som en ras i registret.
Redigerat av blomkronan: 02-07-2010, 08:35
|