Först vill jag som många andra här beklaga att detta hänt er!
Jag blir oerhört arg när jag läser om sådana här händelser.
Jag tillhör en av de många som ansett att detta inte är ett rasproblem utan hunförarproblem - MEN jag håller just nu på att läsa en mycket intressant bok om hundars och vargars beteende. I den kan man läsa att sunda hundar (liksom vargar) har ett signalsystem som varnar innan de attackerar. Det ser ut på följande sätt:
Nivå 1) De står stilla mycket spänt och stirrar
Nivå 2) De drar upp läpparna, visar tänderna och morrar
Nivå 3) De gör en skenattack, dvs låtsas anfalla och hugger i luften
Nivå 4) De anfaller på allvar
I boken står att inom kamphundsaveln är de tre första nivåerna bortavlade!
Det innebär alltså att hunden inte varnar innan den anfaller. När man tänker efter så är det ju logiskt eftersom dessa raser är framavlade för hundkamp. Om de skulle hålla på med "varningarna" skulle det ju aldrig bli någon kamp, eller åtminstone skulle det ta väldigt lång tid.
Nu är jag ingen avelsexpert, och jag antar att många seriösa uppfödare är väldigt noggranna med att inte avla fram mer av detta elände, men det räcker ju med att ta en titt på hundannonserna på blocket så förstår man hur illa detta är och kommer att vara lång tid framöver. Dessa oseriösa personer bryr sig nog inte ett dugg om vem de säljerna valparna till bara de får sina pengar!
Jag gillar inte förbud, men med min nyvunna kunskap om detta bortavlade varningssignalsystem är jag numera ambivalent...
Redigerat av lottapotta: 02-07-2010, 17:20