CITAT (blomkronan @ 02-07-2010, 09:34)

.............. jag menar alla uppfödare bara tänker utställning och att man ska få fram finaste "exemplaret" Hundar har blivit en "produkt" Man tänker inte på kvaliten längre snart kommer vi inte ha några friska hundar kvar! hur många procent av alla hundägare är intresserade av utställningar och avel???? Vi måste ju vara flest som bara vill ha en hund till sällskap............
Tråkigt när du generaliserar alla hunduppfödare........ Jag har fött upp samma ras - renrasig alltså - i nästan 30 år och har aldrig - och då menar jag aldrig - haft utställning i tankarna när jag tagit en kull. Hälsa och temperament står som nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7........ Sen skall den naturligtvis se ut som den ras den är också! Jätteroligt om någon vill ställa ut, men ingenting jag på något sätt försöker övertala eller tvinga någon valpköpare till!
Jag vet att det är fler än jag som tänker så, många fler så ring runt till uppfödare och ställ frågor om den ras du är intresserad av - du kommer att hitta många som älskar sin ras och har häsla och temprament som absolut viktigaste grundsten i aveln.
Anki
ps tog också 10.000 för min sista kull förra året. En kull där jag vet det mesta om hälsan på hundarna i massor av generationer och har koll på lika många generationers höfter och ögon genom regelbundna veterinärkontroller på både avelshundarna och deras syskon - det är något du knappast kan få svar på från blandrasproducenterna!
Redigerat av Anki på Öland: 03-07-2010, 08:28