Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> slö dator
          pysslingen
          Inlägg 04-07-2010, 21:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 25 124

Hej
          Min dator har blivit så slö. Har rensat en del kört virusprogram och defragmenterat men inget hjälper. Den är bara ett år gammal. Sonen menar på att det är lite mycket foto inlagda. Någon som har något förslag.
          Tack på förhand.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          malcolm
          Inlägg 06-07-2010, 09:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Prova med att föra över dina foton till ett USB-minne eller bränn dem på CD/DVD om du misstänker att det är problemet, detta bör man göra i vilket fall i händelse av hårddiskkrasch eller att man av någon anledning måste formatera om datorn. Kolla också hur många program du har under autostart, allt måste kanske inte dras igång automatiskt varje gång du startar maskinen. För lite RAM kan också vara en bidragande orsak till att datorn känns slö och jag rekommenderar minst 1 men helst 2 Gb. Tänk på att vissa minneskapslar skall monteras parvis för att fungera om du skall byta ut/komplettera dessa.

Jag tvivlar på att det är antivirusprogrammet som drar ner hastigheten på din dator, visserligen är virusprogram färskvara eftersom virusmakarna hela tiden kommer med nya trick för att sabba för andra men det har inget med hastigheten på datorn att göra. Visst finns det bra gratis antivirusprogram på nätet men risken med dessa att man samtidigt laddar hem virus eftersom virusmakarna vet var de skall lägga ut sina fällor. Skall du byta ut ditt virusprogram så ladda INTE ner det från nätet utan köp ett i din butik istället, visserligen kostar de en slant men det är inga oöverstigliga summor, runt 300 kr ungefär och det kan det vara värt. Själv kör jag med Telia säker surf (F-secure) eftersom det ingår i bredbandsabonnemanget och uppdateras allt eftersom automatiskt. Kan rekommendera F-secure överhuvud taget, det är det bästa programmet jag haft och sedan jag började använda det har jag inte drabbats av någonting otäckt (peppar, peppar). Hade Norton innan och det släppte igenom en massa skräp men det var väl kanske mest mot slutet (1 år) då jag inte köpte uppdateringarna.

Hoppas mina råd och tips har hjälpt dig en liten bit på väg. Lycka till! tummenupp.gif

Redigerat av malcolm: 06-07-2010, 09:30

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 05:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon