CITAT (Vicke @ 05-08-2004, 18:05)
Uh, vad jobbigt för dem att tvingas lära sig ett totalt främmande språk INNAN de kommit till ett land där de kan leva tryggt. Det har tagit flera år (8-9?) för mig att få den finska jag lärt mig att sjunka in och äntligen tycker jag att jag vågar börja prata mer och så.
Man måste bo i ett land ett antal år (runt 5 år) innan man kan bli
medborgare... innan dess har man
uppehållstillstånd - och det behöver man inte klara språket för att få, det är helt andra kriterier som gäller för det...
Det tog mig ca 6 månader innan jag kunde följa en disskution på Holländska (min nivå när jag flyttade dit var ungefär: Ik wil een koekje = jag vill ha en kaka, hej, godnatt och hejdå). Efter 6 månader kunde jag även prata med en person i taget - var det fler koncentrerade jag mig på att förstå - men svarade på engelska. Efter 2-3 år var jag helt flytande och nästan brytningsfri (gick en nästan årslång kurs när jag varit där i ett år redan, men hade klarat de nationella proven efter ca 2 månader av den). Så det går!
Men jag hade många fördelar, Holländska är ett ganska lätt språk om man är svensk och har läst tyska och engelska... jag hade nästan bara holländska bekanta. Och jag hade inget val - jag var tvungen att lära mig, eller åka hem.
Finska är nog svårare att lära sig... men det är en fråga om att ha förutsättningar, vilja och våga!