CITAT
att lära sig språket.
ja det låter bra, men det är en majoritet av internerna som är dyslektiker
kan du inte ens lära dig ditt eget språk, hur ska du då kunna lära dig ett annat?
holländska (flamländska) är nog inte det lättaste språket att lära sig
har hört att man har en fördel om man kan tyska, vet ej om det stämmer
jag tror att om jag skulle flytta utomlands skulle jag finna trygghet i att prata mitt modersmål med likasinnade.
Det är ingen lätt fråga... men jag tror att de absolut flesta kan lära sig att ta sig runt hjälpligt i vardagen även på ett annat språk än sitt eget - och mer än så tänker iaf inte jag kräva av någon (om det inte är min läkare eller liknande, som jag måste kunna kommunicera medför att komma någon vart :/)
Holländska/Flamländska (båda egentligen dialekter av
språket Nederländska) har ett lite dåligt rykte - det är nämligen ganska lätt att lära sig som svensk! Det har en del ljud som gör att man tror det är svårare än det igentligen är.
Du har rätt i att det underlättar om man kan lite tyska, men det är långt ifrån nödvändigt...
jag läääängtade efter att få prata svenska ibland när jag var i Holland - då var det dyrt att ringa - och jag hade ingen tillgång till Internet... kunde gå månader utan att jag pratade svenska mer än 5 min med pappa i telefon då och då...
Nu är det Holländskan jag saknar