En grov gren i knähöjd låter opraktiskt, jag antar att den är lång också. Knähöjd innebär ju att man bara kan åla under trädet och inte ens sitta under det. Om grenen nu sträcker sig på ett sånt ställe.
I framtiden är det bra att veta att just dessa lågt sittande grenar är de som är viktigast att ta i beskärningen av unga träd. Ska man kunna gå under trädet tar man år för år bort en eller ett par av de lägst sittande grenarna till dess att de lägsta trädet har börjar på stammen ungefär två meter upp. Då kan de sträcka sig, förgrena sig och falla ned så att det bara är några få områden som man inte kan gå under trädet (i yttre kronan). Bäst är att ta grenarna när de är unga och tunna.
Jag vet inte vad du menar med grov gren, men med den låga höjden är det bättre att ta bort den innan den bli ännu grövre. Man kan skära hela direkt, eller skära den i steg. Ett snabbt, fungerande men lite fult sätt att förbereda trädets grenkrage på att en gren kommer att kapas är att såga av grenen 1-1,5 meters längd, rakt av. Och så låta den sitta i en eller två växtsäsonger. Då aktiveras grenkragen och den slutliga snittet övervallar snabbare. Hur mycket snabbare kan jag inte säga, me helt klart är att grenkragar sväller när grenar inte längre har bladmassa.
Ett snyggare, lika fungerande sätt är att kraftigt reducera bladmassan på grenen, i yttre grenverket alltså. Som om grenen helt enkelt beskurits mer än de andra. Och göra reduceringen ett, två eller fyra år beroende på hur grov grenen är som man tänker ta. Och sedan lägga snittet där man vill ha det. Då aktiveras grenkragen också.
Jag har gjort detta också i situationer där jag tvingats att ta bort en grövre gren men där det inte är klart exakt var grenkragen är. Efter några år ser man det ofta tydligare.
Beskärning av grova grenar eller beskärning för att förbereda trädet på att en grov gren kommer att tas görs under JAS för att trädet inte ska skjuta mängder av nya skott.
Redigerat av Cilla: 11-07-2010, 01:57
--------------------
|