CITAT (abbbe @ 10-07-2010, 11:37)

Växter blir inte stora och fina av kommunikation och talan. Växter behöver ljus, näring och dylikt för att växa och må bra. Kommunikation och talan är bara något mänskligt. Det är något artspecifikt vi har fått för att vi individer sinsemellan inom vår art ska kunna varna, tala om, mm varandra.
Samma sak med djur. Visst kan djur uppmärksamma att en människa pratar med en, men det kommer aldrig likna en kommunikation mellan två människor då andra arters hjärnor inte är "inställda" på att utföra mänsklig kommunikation.
Men visst kan man tro på det. Så länge det inte skadar och någon och sålänge man vill vara dum

Självklart bevöver växterna allt det som du skrivit om!
Jag har dock läst att växter reagerar på olika musik,på olika sätt och det genom att antigen växa massor,när det är vacker och harmonisk musik,eller med hårdrock,slutar de att växa mer eller mindre.
Dessutom har jag läst att vetenskapsmän har undersökt om bakterier (tror jag att det var)påverkas av våra tankar och svaret blev att det gör de!
För länge länge länge sedan kunde människorna har kommunikation med varandra genom telepatin,men tyvärr har de flesta av oss förlorat den förmågan och fortfarande kan vi "läsa" av varandra utan att tala.
Djuren å andra sidan har den förmågan kvar.
Du kan vara säker på att det finns flera sätt att kommunicera människor emellan och djur och människa emellan!!!
Den största dumheten inom den mänskliga arten är detta:att inte kunna-vilja förstå en annan art:djuren,växter etc...kolla bara hur det ser ut i världen!!!Vi hör inte hur Moder Jorden gråter och lider,att arterna försvinner från hav,skogar etc...och allt detta fastän vi kan tala med varandra,men tydligen vägrar flertalet av oss att förstå varandra,speciellt om "de andra" är annorlunda än oss själva:((((((
Så jag vill ge dig ett litet råd för din vadring på Moder Jorden:var försiktig med att döma dina medvandrare som inte är som du själv!Det du sänder ut kommer tillbaka tiofallt till dig själ i sinom tid,detta har jag själv erfarit!
Mvh//Kyllikki