Ett exempel ang samspel och förhållanden jag just kom att tänka på och som jag skrev i min blogg är fallet med kasuaren i australiens regnskogar. Hjälmkasuaren (Casuarius casuarius) är marklevande fåglar utan flygförmåga spelar en viktig del av skogens ekosystem som sprider av frön och kärnor över stora avstånd. Mer än 230 arter av träd och buskar är beroende av kasuarer för sin överlevnad som den enda art som klarar att äta de stora fröna som ex av det primitiva trädet Ribbonwood, en av många primitiva träd i de blöta tropikerna. Dessutom är dom de enda som klarar att äta många frukter och bär som annars är giftiga för andra djur att äta. Dessutom ökar germinationen hos flera växtarters frön och kärnor med över 90 % om de får passera via en kasuars tarmkanal.
Nu finns det bara lite drygt 1200 kasauarer kvar, vad händer om de dör ut? Vem ska sprida fröna? Och om fröna inte sprids och germineras och alla träd dör ut, hur många ytterligare arter av djur kommer inte dö ut som är beroende av träden?
I slutet så tror jag faktiskt att vi råkar i kläm med. Jag tror dock inte på att människan helt kanske dör ut (inte i en överskådlig framtid kanske iaf,) en liten del, ngn urinvånare ngnstans kommer kanske överleva. Men generellt överlag dör vi nog ut i slutet.
|