Nu handlade det ju inte om att man skulle ligga på playan och pressa. Det handlade helt enkelt om att vi är beroende av solen för att kroppen ska få tillräckligt med D-vitamin. D-vitamin reglerar bl a kalkbalansen i kroppen.
I Norden har förmodligen de flesta invånare D-vitaminbrist under vinterhalvåret, eftersom vi bara får tillräckligt med sol under högsommaren och då bara mitt på dagen.
Rekommendationen var att sola 15-30 minuter mitt på dagen. Utan solskydd; som hindrar de strålar, som bildar D-vitamin, och utan att bränna sig.
Eftersom det ändå inte räcker för vårt årsbehov av D-vitamin, måste vi komplettera med bra kost, ex fet fisk och ägg, som innehåller D-vitamin. Dagsbehovet beräknas till 2000 IE.
Forskning talar för att brist kan spela en roll i långt fler sjukdomar än benskörhet. Infektionssjukdomar, cancer, hjärtsjukdom, autism, generell värk/fibromyalgi, vinter/vårdepression. Det finns en lång lista på olika sjukdomstillstånd där man misstänker ett samband.
Just i dag handlade det om Typ 2-diabetes hos kvinnor.
Jag har inte läst Aftonbladet, men P1 hade samma nyhet; kompletterad med en intervju med en 'sakkunig'
(minns inte vem han var

)