Vi köpte hus för fem år sedan och har en måbärshäck som till viss del var riktigt risig. Vi gjorde som så att vi klippte ned de dåliga plantorna, tog tillvara på de som mådde bäst och planterade om dessa. Den sista biten av tomten (ca femton meter) planterade vi nya plantor som vi köpte på plantskola. Problemet är just dessa plantor, de vägrar växa överuvudtaget. De lever, nya blad varje säsong, men blir inte högre. De håller sig från kring 20cm (de lägsta) till 60-70cm (de högsta). Av bladen att döma mår de sådär, ganska många plantor har gula blad med bruna märken på, men det märkliga är att även den gamla häcken har en hel del plantor med samma färg fast dessa plantor växer varje år. Förra året klippte vi ned en stor del av den häcken till trettio centimeters höjd, och nu är de uppe över metern igen. Varför tar sig dessa och inte de vi planterade om?
Jag grävde ut enligt anvisningarna, 50cm djupt och brett dike. Jag har gödslat varje säsong (algomin, blå korn, kogödsel) samt jordförbättrat och vattnat vid behov (både droppbevattning och med spridare). Jag blir inte klok på problemet, kan någon hjälpa mig med tips?
Jag bor i zon 5.
|