Jag träffar på MASSOR med människor på jobbet som inte vet...
Många vill köpa ny fläkt för att den inte fungerar... fast den gör det... om man gör rätt

(jobbar som försäljare på vitvaror)
INGEN läser instruktionsboken för alla "tror" att dom vet!!!
Så här är det... enkelt förklarat.
För att en spisfläkt ska fungera måste man sätta på den minst 10 minuter INNAN man börja steka. Fläkten jobbar med hela rummets luftmängd.
När man kommer in i köket trycks luftflödet upp i taket pga av värmen ( värme stiger ju) tar du då och börjar steka före du satt på fläkten så trycks oset upp i taket istället för in i fläkten.
Har man rätt kapacitet på fläkten ska det räcka med 10 minuter för fläkten att vända luftflödet i rummet.
Tänkt länge på att jag ska tipsa er, så ni inte gör tabben som många andra och köper en ny fläkt pga okunskapen
Går ni i funderingar att köpa ny fläkt pga av ombyggnad. Tänk på att det finns flera olika system... det går inte att "BARA" köpa en ny fläkt. Det finns en del uppgifter du måste veta, innan du går till affären.
Bor du i lägenhet:
Kolla med hyresvärden vilken fläkt du får sätta in... med motor eller utan motor. Många hyres hus har en fläktmotor på taket, då får du inte sätta upp vad du vill.
Bor du i villa:
hur många kvm är rummet.
hur går kanalen, raka spåret upp genom taket eller finns det böjar på röret? en böj tar bort en del av kapaciteten.
Ska du ha kolfilter eller inte??
Jag blev själv "lurad" då jag köpte min spisfläkt för några år sedan (förstår jag nu... när jag vet).
Försäljaren jag kom till då, ställde inga frågor alls på vilket system jag hade!!! hon ville bara sälja!!
Ställ gärna frågor jag hjälper gärna till