Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Spisfläkt /köksfläkt, Tänkte dela med mig av min kunskap...
          blomkronan
          Inlägg 18-07-2010, 08:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Jag träffar på MASSOR med människor på jobbet som inte vet...
          Många vill köpa ny fläkt för att den inte fungerar... fast den gör det... om man gör rätt smile.gif
          (jobbar som försäljare på vitvaror)
          INGEN läser instruktionsboken för alla "tror" att dom vet!!!

Så här är det... enkelt förklarat.
          För att en spisfläkt ska fungera måste man sätta på den minst 10 minuter INNAN man börja steka. Fläkten jobbar med hela rummets luftmängd.

När man kommer in i köket trycks luftflödet upp i taket pga av värmen ( värme stiger ju) tar du då och börjar steka före du satt på fläkten så trycks oset upp i taket istället för in i fläkten.

Har man rätt kapacitet på fläkten ska det räcka med 10 minuter för fläkten att vända luftflödet i rummet.

Tänkt länge på att jag ska tipsa er, så ni inte gör tabben som många andra och köper en ny fläkt pga okunskapen blush.gif

Går ni i funderingar att köpa ny fläkt pga av ombyggnad. Tänk på att det finns flera olika system... det går inte att "BARA" köpa en ny fläkt. Det finns en del uppgifter du måste veta, innan du går till affären.

Bor du i lägenhet:
          Kolla med hyresvärden vilken fläkt du får sätta in... med motor eller utan motor. Många hyres hus har en fläktmotor på taket, då får du inte sätta upp vad du vill.

Bor du i villa:
          hur många kvm är rummet.
          hur går kanalen, raka spåret upp genom taket eller finns det böjar på röret? en böj tar bort en del av kapaciteten.

Ska du ha kolfilter eller inte??

Jag blev själv "lurad" då jag köpte min spisfläkt för några år sedan (förstår jag nu... när jag vet).
          Försäljaren jag kom till då, ställde inga frågor alls på vilket system jag hade!!! hon ville bara sälja!!

Ställ gärna frågor jag hjälper gärna till kompiskram.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ralf
          Inlägg 18-07-2010, 09:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Lite förtydligande i flerfamiljshusen, går det/ är det tillåtet att ansluta fläkten till ventilationssystemet över huvudtaget eller inte......

Om ja, självsug och kåpa eller fläkt med motor

Om nej, ja Blomkrona, vad finns det för alternativ?? Kolfilterfläkt har jag haft, finns det andra alternativ?

Sen är det ju så som du antyder Blomkrona, folk väntar sig underverk av fläkten som ingen fläkt ger. Det är ingen dammsugare suger upp allt matos med ett schwooop.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 18-07-2010, 10:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Ralf @ 18-07-2010, 10:34) *
          Lite förtydligande i flerfamiljshusen, går det/ är det tillåtet att ansluta fläkten till ventilationssystemet över huvudtaget eller inte......

Om ja, självsug och kåpa eller fläkt med motor

Om nej, ja Blomkrona, vad finns det för alternativ?? Kolfilterfläkt har jag haft, finns det andra alternativ?
          Sen är det ju så som du antyder Blomkrona, folk väntar sig underverk av fläkten som ingen fläkt ger. Det är ingen dammsugare suger upp allt matos med ett schwooop.

I ett flerfamiljs hus är det MYCKET vanligt med att man delar luftkanal med sina grannar, då sitter det en motor på taket. Den brukar vara ett riktigt uselt drag i dom!! Men sätter du då dit en fläkt med motor, får DU ett bra drag smile.gif i din lägehet... Men det skapas ett mot-tryck i kanalen och ditt mat-os trycks in till dina grannar!!!.
          Sätter man upp en felaktig fläkt, upptäckts det snart... och då måste man byta fläkt. Grannen kommer ringa fastighetsägaren... och han ringer dig blush.gif

Därför får man inte koppla på vad man vill! Har man timer styrning, det vill säga att du vrider på en timer och inte har några knappar att ställa hastigheten med, den fläkt kåpan öppnar bara ett spjäl och "självdraget" från motorn på taket får jobba.

Är man inte nöjd med självdraget finns bara alternativet kolfilter. En kolfilterfläkt ska inte kopplas på med rör till utsuget. Det finns fläktar med tvättbara kolfilter, men dom är inte så effektiva som fläktar med kolfilter som sitter ovanför motorn.

Jag menar...
          Tvättbara kolfilter sitter före motor tillsammans med fettfiltret, därför är dom tvättbara eftersom fettet kommer på dom.

Har man ett kolfilter som sitter ovanför motorn, har man ett separat fettfilter under som man tvättar och då kommer ju inte fettet åt kolfiltret... som håller betydligt längre än tvättbara och fungerar bättre.

Här gäller samma regel... sätt på fläkten 10 minuter innan flirting.gif

Så gå inte på om försäljaren säger att det är tvättbart!! Men det kan ju vara priset på fläkten som avgör vilken man väljer blush.gif Fläkt med tvättbart filter är oftast mycket billigare...

Citera

Inlägg i den här tråden
          blomkronan   Spisfläkt /köksfläkt   18-07-2010, 08:57
          *Stintan*   Det måste vara karlar som konstruerar köksfläktar....   18-07-2010, 10:34
          andersen   Det måste vara karlar som konstruerar köksfläktar....   18-07-2010, 12:47
          *Stintan*   Snacka om påhopp på halva världens befolkning...   18-07-2010, 12:54
          Huggorm   Snacka om påhopp på halva världens befolkning...   18-07-2010, 16:40
          malcolm   Det måste vara karlar som konstruerar köksfläktar....   18-07-2010, 13:06
          *Stintan*   Gör en ritning på hur du vill att din fläkt skall ...   18-07-2010, 13:44
          herkules   Det måste vara karlar som konstruerar köksfläktar....   19-07-2010, 08:14
          *Stintan*   inte bara köksfläktar utan även hela kök och badru...   19-07-2010, 08:18
          malcolm   Mitt största problem vad det gäller köksfläkt är a...   18-07-2010, 11:03
          TheLan   Och ur ett annat perspektiv Om du vill spara på up...   18-07-2010, 13:48
          blomkronan   Kul att det hade varit lite aktivitet i tråden... ...   18-07-2010, 16:52
          malcolm   [quote name='blomkronan' post='1256343...   19-07-2010, 10:33
          netha   quote] Jag bor i radhus och har egen luftkanal up...   19-07-2010, 10:40
          mamamaggan   Tack för de värdefulla tipsen ! Nu sitter ja...   18-07-2010, 18:27
          blomkronan   Tack för de värdefulla tipsen ! Nu sitter jag ...   18-07-2010, 18:37
          mamamaggan   TACK ! Nu vet vi hur vi ska slippa matos och a...   19-07-2010, 00:14
          Meriona   Vad spännande, detta hade jag ingen aning om, att ...   19-07-2010, 08:00
          Bettis   Väldigt intressant, tack för tipsen :tummenupp: ...   19-07-2010, 08:16
          blomkronan   Väldigt intressant, tack för tipsen :tummenupp: ...   19-07-2010, 10:19
          netha   Tackar för tipset! Maken stekte strömmingsflun...   19-07-2010, 10:31
          blomkronan   Tackar för tipset! Maken stekte strömmingsflun...   19-07-2010, 22:36
          malcolm   Tack för länken netha, skall åka till On Off idag....   19-07-2010, 11:10
          SimonMaz   Denna köp guiden är bra http://swedluxury.se/kopgu...   06-02-2016, 18:44

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon