Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Svart kroll-lilja?
          Mi70
          Inlägg 06-08-2004, 11:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Såg på småpratssidan tips en besöksträdgård med tillhörande hemsida. Där fanns svart krollilja! Vet ni vart man kan köpa det, finns det på zetas månntro? Den såg så himla läcker ut, och skulle passa bra i min rabatt med svarta växter (svart fylld vallmo, svart klint, svart pensé, svart stockros, tillsammans med perenner i gult/orange och lila........)! wub.gif unsure.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Viveka
          Inlägg 07-08-2004, 09:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Jag har tidigare sett en gul krollilja, eller i varje fall såg den ut som en krollilja. Det var en hybrid som hette Citronella. Den var väldigt fin, och jag skulle gärna vilja ha tag i den igen.

Det fanns också ett flertal olika mörka engelska martagonhybrider, som kallades Backhouse-hybrider. Kanske dessa fortfarande finns kvar i handeln någonstans på nätet.

Min egen favorit är annars den vita, som är lite kinkigare än den vanliga rosa, men går lätt att föröka från frö. Frön från en vit planta blir oftast vita.

Men det snabbaste sättet att föröka liljor är att gräva upp en utblommad lök nu i augusti. Bryt av ett antal fjäll från löken, och sätt sedan tillbaka den i jorden. Moderlöken hämtar sig oftast tillräckligt snabbt för att blomma redan nästa år, i varje fall efter två år.

Lökfjällen stoppar man i fuktig torvmull i en plastpåse, som sedan förvaras mörkt och varmt, förslagsvis i en garderob - (eller under sängen, som min läromästare brukade göra). Glöm sedan bort plastpåsen några månader, eventuellt ända till våren. Ta sedan fram den och skaka ut innehållet på en stor bricka. Varje lökfjäll ska nu ha bildat en liten lök, som kan planteras ut (eller kanske bäst i kruka, om man vill ha bättre koll på den tills den växer till sig).

Med denna metod kan man få blombara nya lökar på 2-3 år, betydligt snabbare än frösådd, och också garanterat lika moderplantan. Det fungerar förstås på alla sorters liljor, inte bara på Martagon.

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 06:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon