CITAT (netha @ 18-07-2010, 18:04)

Kött = rent obehandlat ... t.ex fransyska, rostbiff, högrev mm.
Rökt och kokt skinka m.fl pålägg är limmade/tumlade.
Jag kan på Coop köpa äkta rökt skinka, men då är den inte i runda korvar.
Som jag förstått så limmas pålägget ihop med någon sorts bindväv ... ev var det gelatin.
Jag köper aldrig charkvaror som innehåller bindväv. Köper heller aldrig skinka eller annat pålägg i runda skivor eller halvmånar.
Frågan ang limmat kött var väl uppe i EU om jag minns rätt, men det blev nej, ingen ville sälja sådant.
Där handlade det om att man av kött"slamsor" kunde göra fina köttbitar ... tex rostbiff ...
det skulle tydligen inte synas någon skillnad på helt och limmat = kunden skulle luras.
Nja, sanningen är att "limmat" kött är tillåtet eftersom man i den skinka du beskriver pressar ihop kött med bindemedel. Det "köttklister" som diskuterades i EU var trombin, ett naturligt enzym som vi har i kroppen som är verksamt vid sårläkning då sidorna läker ihop. Med trombin skulle man i princip kunna foga ihop köttfärs till nya filéer på nytt eftersom det skulle sättas samman på cellnivå och inte bli lika synligt som trumlat/ pressat kött. Trombin fick nej som tillsatts men att sälja pressat kött är tillåtet, behöver nog inte ens stå på förpackningen?