Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vattningsbehov också för större träd nu!, Hela landet där det inte regnat bra
          Cilla
          Inlägg 11-07-2010, 02:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Sörmland-Uppland: Nu har jag satt igång bevattning också för de större fruktträden. De yngre, under 10 år, brukar behöva vatten också vid mindre torkor än så här, men nu behöver också de vuxna och äldre träden rejält bevattningsstöd för att orka behålla sina frukter och för att växa de sista veckorna innan tillväxten avstannar.

Tecken på att träd, också större, behöver vatten:
          Att markväxter gulnar
          Slappa blad, ibland lite nedhängande (då har det redan skett en störning)
          Bladfall, större mängder kartfall än vad som är normalt för månaden (då har trädet redan fått en rejäl torkstress)
          Vitt daggigt mjöl på bladen, i vissa fall större mängder löss än vad som är vanligt (då är det sent men inte för sent)
          Körsbärsträd med gummiflöde, andra träd som angripits av något som minskar bladmassan (bättre sent än aldrig)

Träden ska vattnas där de tar upp vatten och näring, dvs i marken kring kronans ytterkanter eller under hela trädet och en bit utanför. Vattna med spridare som får stå på en hel natt om du kan och har tillgång till vatten. Vattna annars med minst 50 liter vatten i veckan. Låt droppbevattning vara på hela tiden.

På ett ställe hade jag inte tillgång till vatten. Då fick det bli bräckt sjövatten. Bättre vattna mindre perfekt än att inte vattna alls.

Ett stort körsbärsträd kom jag sent till. Bladen hängde redan i hela trädet och ett lager körsbärskart låg på marken. Spridare fick stå på i två nätter. Redan efter första natten reste sig bladen. Nu sitter körsbären kvar och mognar.

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 18-07-2010, 20:04
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det enda som har haft problem i år är det nyplanterade, och då har jag inte vattnat speciellt mycket. Fast vi har ju inte haft det riktigt lika torrt här heller, som det varit och är på ostkusten

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon