Jag har köpt physalisfrö från Odla.nu tre år i rad. Förra året och i år står det att det ska vara kapkrusbär. -08 har jag ingen koll på vad det stod men jag vet att jag köpte både kapkrusbär och gyllenbär från olika fröfirmor och alla plantor blev precis lika, gyllenbär allihopa.
Förra året köpte jag då kapkrusbär från Odla.nu och gyllenbär 'Pineapple' från någon annan firma och alla blev gyllenbär då också.
I år har jag bara köpt Odla.nu's kapkrusbär 'Golden Berry' i förhoppningen att det skulle bli gyllenbär i år också men i år ser de annorlunda ut! Plantorna grenar sig inte lika mycket (men ändå ganska ok), de är mörkare gröna och mer gråludna, blommorna är lite ljusare gul färg och framför allt är höljena (och förhoppningsvis de blivande bären) mycket större. Ser ut att vara kapkrusbär i år?!?
Har ingen bra erfarenhet av kapkrusbär förut, hade en planta för ett antal år sedan som växte till taket i mitt lilla växthus men inte fick en enda blomma på hela sommaren. Nu har jag ett stort växthus där de verkar funka, de blommar för fullt och det finns en del stora "lyktor" på dom. Ska bli spännande att se hur de blir.
|