Prenner klipps ner på våren, de vissna växtdelarna skyddar det underjordiska under vintern. Utblommade blommor, fröställningar och liknande kan man ta bort ifall man inte vill att de ska fröså sig.
Rosor klipps ganska sent på våren då björkarna har musöron.
Rosor som bara blommar under en kort tid på sommaren ska inte klippas speciellt mycket, ofta blommar de på äldre växtdelar så klipper du ner dem helt på våren så brukar blomningen utebli. Rosor som blommar om och om igen under en längre tid på sommaren brukar ofta blomma på yngre växtdelar så även om man skulle gå hårt fram med sekatören (eller vintern blir hård och allt fryser ner till backen) så brukar det hinna komma blommor under sommaren. Är du osäker på om rosorna blommar kort eller lång tid, ta bara bort det som är dött och skadat i vår eller strunta helt i beskärningen inget hemskt brukar hända om man skippar beskärningen ibland.
I Närke borde det gå bra att både vårplantera och höstplantera rosor. Byt ut jorden i planteringsgropen med tanke på jordtröttheten. Gräv rejäla gropar och se till så okuleringsstället är ca 10-15cm under markytan.
Tror inte skogsägare blir ledsna av att du tar lite granris ofta brukar ju gran anses som ogräs p.g.a att de är så täta att de sakuggar alla andra trädslag. (Bor du i ett område med julgransodlare så kan det visserligen hända att de inte blir glada av att man tar ris)
Själv täcker jag inte mina rosor överhuvudtaget på vintern i zon 2, jag har satsat på rosor som är härdiga istället.
Är det första året i trädgården avvakta och se vad som dyker upp i trädgården under olika tidpunkter på året och se vilka typer av växter som kan behövas ex. blommar det en massa på våren men inget sedan så kan man ju satsa på perenner som blommar lite senare på säsongen också så att det alltid finns något som blommar i rabatterna.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|