Hej Gammelnalle. Nu är jag tillbaka från semestern och vill naturligtvis genast lägga mig i diskutionen. Solfångare klarar sig utmärkt som värmare även när det regnar, det är faktiskt ljuset som alstrar energin. Man kan även få ut viss värme under vintern (beroende på zon). Alla kommuner har en så kallad energirådgivare. Dessa brukar kunna bidra med både tipps och ekonomiska bidrag för solfångare. Det finns t.o.m. ritningar och material att få, för att själv kunna sätta upp detta och då brukar inte kostnaden överskrida 15000:- för att värma upp 2kubik ackumulatortank. Dock är jag ganska övertygad om att det är lämpligt att beklä taket med någon typ av takpapp eller liknande innan man sätter upp solvärmarna.
Skriv gärna mer om ämnet om du nu skulle slå till, för själva har vi inte hunnit längre än till att vi vet att i vår kommun har de kvällskurs för byggande och installation av solfångare. Tyvärr går kursen under den sässong, då vårt grävföretag har som mest att göra, så tiden räcker liksom inte till.
MariaS
|